مراقبت، رونق و ارتقاء سینما، سه وظیفه اصلی خانه سینما | پرتال خبری ماهین نیوز

صبح چهارشنبه هشتم شهریور با حضور جمع کثیری از نمایندگان رسانه ها و مسوولان نوزدهمین جشن بزرگ سینمای ایران (هارون یشایایی-رئیس جشن، تورج منصوری-دبیر انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی ایران و همچنین منوچهر شاهسواری -مدیرعامل خانه سینما) در تالار زنده یاد سیف الله داد خانه سینما برگزار شد.
در ابتدای این نشست مجری برنامه به خلاصه ای از فعالیت های حرفه ای رییس جشن و دبیر آکادمی اشاره کرد و فهرستی از برخی از آثار تهیه شده و همچنین فیلمبرداری شده توسط مسوولان جشن اشاره کرد و سپس از آنان دعوت کرد که با توضیحات خود نشست را آغاز کنند.

در ابتدا هارون یشایایی به عنوان رییس جشن تاکید کرد که آقای شاهسواری از من خواست که رییس جشن شوم و من هم قبول کردم و خوشحالم موقعیتی پیش آمده در کار مشترکی برای خدمت به سینمای ایران موثر باشم. ما در زمینه های مختلف سینما تلاش می کنیم اما این تلاش ها جدا است و نیاز به یک مسیر مشخص در سینمای ایران داریم و باید یک اتاق فکر داشته باشیم که مسیر درستی را برای سینما فراهم کند و اگر همه تلاش ها در یک مسیر صورت گیرد نتیجه بهتری خواهیم داشت. بهتر است از همان ابتدا برنامه ای بچینیم که این همه سرمایه از دست نرود و فیلم هایی که قرار است به هر دلیلی اکران نشوند اصلا ساخته نشوند. انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی ایران می تواند محلی باشد که فکر کند و راه و برنامه درستی ارایه دهد. سینمای ایران این قدرت را دارد که سهم خود را از بازار جهانی بگیرد مانند سینمای کره که سهم خوبی در بازار جهانی دارد ولی حضور یک گروه کارشناس برای رسیدن به این حق الزامی است و فکر می کنم این انجمن می تواند موفق باشد. البته شک نیست فارابی بعد از انقلاب خدمات زیادی به سینما داده است اما اتاق فکر نیست و تنها به سینماگران با توجه به امکاناتی که دولت در اختیار آن می گذارد در ارتقای سینما کمک می کند. ما نیاز داریم درباره تداوم حضور سینمای ایران در فرهنگ ملی و سهم این سینما از بازار جهانی فکر کنیم.

در ادامه نشست تورج منصوری دبیر انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی ایران اظهار داشت: قبل از تعطیلی خانه سینما یعنی چهار سال قبل از آن اتفاق، گروهی از سوی هیات مدیره وقت مامور شدند تا درباره کیفیت جشن خانه سینما بحث کنند. این گروه هفت نفر بودند که من هم در آن حضور داشتم. این گروه حدود دوماه هر هفته جلسه گذاشتند و قرار شد کار را به سه نفر بسپارند و به همین ترتیب ما سه سال تلاش کردیم و هر دو هفته یک جلسه داشتیم، حاصل آن جلسات اساسنامه ای به نام آکادمی شد که من هم به نمایندگی از آن جمع اساسنامه را به هیات مدیره وقت تقدیم کردم ولی هیات مدیره در آن زمان مشغول مسایلی مثل تعطیلی خانه سینما شد به همین دلیل اساسنامه تصویب نشد سپس وقتی جشن سال گذشته برگزار شد فکر کردیم چه کنیم که ساز و کار دایمی شود و دبیرخانه دایمی داشته باشیم و کیفیت سینمای ایران را رصد کنیم و خانه سینما به مسایل کمی توجه کند و به مسایل صنفی بپردازد و امر کیفی به بخش آکادمی داده شود. بعد از جشن سال گذشته جمعی در ۱۵ شاخه مختلف شکل گرفت و نماینده تام الاختیار به مدت سه سال انتخاب و قرار شد در اولین ماموریت خود آیین نامه جشن نوزدهم را بنویسد و دورنمای سه ساله داشته باشند. در حال حاضر ماموریت اول این گروه تمام شده است. شاخه های سینمایی به معنای صنف در سینما نیستند و به معنای حرفه هستند و در جشن هم ۱۵ شاخه داوری می شود که علاوه بر آن هیات مرکزی آکادمی، مدیرعامل خانه سینما و مرتضی رزاق کریمی به همراه رییس های شاخه های داوری اعضای آکادمی را تشکیل می دهند. امسال برای بازیگری ۴ تندیس مانند دوره های قبل در نظر گرفته شده است. در شاخه فیلمنامه نویسی ۲ جایزه در بخش های فیلمنامه اوریجینال و اقتباسی داده می شود ولی امسال فیلمنامه اقتباسی نداریم. در بخش صدا ۲ تندیس داده می شود که یکی برای صداگذاری و دیگری برای صدابرداری است. یک جایزه بهترین فیلم هم خواهیم داشت که این مجموعه تندیس هایی است که اهدا می شود. هدف گذاری جشن همان چیزی است که هارون یشایایی به عنوان رییس جشن به ان اشاره کرد و ما هم در انجمن تلاش می کنیم به سمت بازار جهانی برویم چون بازار ایران جوابگوی نیروی جدید نیست. بازار جدید باید کیفیت ما را تایید کند و ما بتوانیم در آن فعالیت کنیم. تقاضای من این است همدیگر را رصد کرده و انتقاد کنیم ولی در کنار آن هوای هم را داشته باشیم و نگاه حذفی نداشته باشیم.